tisdag 26 maj 2009

Sitter på KFG

Sitter på KFG och vet inge annat. Det är tisdag idag och jag väntar på att klockan ska bli tre, så jag kan fara och plantera fisk i tjärnen. Mycket jobb med klubben just nu. Fiske i Boden i för en vecka sedan och idag plantering av fisk i tjärnen. Sedan så kommer en klubbdag vid tjärnen den 7 juni. Det är så mycket som ska klaffa just nu, så jag känner mig lite stressad.

På TV säger dom att krisen är över och allt går mot rätt håll. Fan ska tro det! Första gången i historien som en lågkonjunktur bara sträckt sig över ett år. Vad jag kan se på arbetsförmedlingens och på rekryteringsföretagens hemsidor är att de lediga platserna färre och färre. I platsbanken så finns det 223 lediga platser i Norrbotten och 12 700 arbetslösa norrbottningar. Men trots det så har vi inte det värsta arbetslöshetsläget i Sverige. 8 % är arbetslösa här mot 8,4% i Gävleborgs län. Antalet varslade per 1000 personer är nästan dubbelt så högt i Västerbotten mot i Norrbotten. Allt detta enligt arbetsförmedlingens statistik. Statistiska centralbyrån anger att arbetslösheten är 8,3 % i Norrbotten. Hur som helst så ökar den, hur man än räknar procenten.

Ska man se någon ljusning i eländet så är det väl att en känd ekonom sa att: Det höll på att gå åt helvete med ekonomin i världen, vi riskerade en ekonomisk härdsmälta. Nu har det inte gått så illa, ännu har några ett arbete att gå till, fast inte jag och några tusen till :-(

Inga kommentarer: