söndag 12 december 2010

Snart är det Jul


Julen nalkas och tusentals barn i fattiga familjer kommer att bli besvikna på julafton. Många barn kommer att få höra att vi har inga pengar att köpa julklappar för i år. I de fattiga familjer som har en tomte, så är säcken väldigt lätt.

Folk som har svåra kroniska sjukdomar får samtal från försäkringskassan om att de ska infinna sig på arbetsförmedlingen. Det händer även dem som ligger på dödsbädden. Blanketterna från försäkringskassan har gjorts mer svårförståeliga, samtidigt som det har blivit straffbart att vara grovt oaktsam. Men bara om du tjänar på din oaktsamhet (Verkar nästan som om de vill att folk ska fylla i fel och bli åtalade)

Allt fler långtidsarbetslösa skickas ut för samhällstjänst i det privata näringslivet som en gratis arbetskraftsresurs (Jag vet inte varför arbetsgivarna skulle vilja anställa folk när de får 5000 kr av staten för varje fas 3 kille eller tjej de tar in i företaget)

Senaste nobelpristagaren i ekonomi rekommenderade regeringen att sänka a-kassan, den sänkta a-kassan skulle göra så att folk blir villiga att acceptera lägre lön, för att få ett arbete. Regeringen har ju redan sänkt a-kassan, så då borde sänkta löner vara deras mål. (Undrar varför svenska folket vill ha lägre lön?)

Många frågor som inte får några svar. Kanske det finns någon som vet varför det är som det är i Sverige numera.

torsdag 7 oktober 2010

USA de fria och de feta

Satt och tittade på Internet när jag råkade få syn på en artikel från New York Times som handlade om food-stamps. Tydligen så fick man inte längre köpa kolsyrade och sockrade drycker med dem. Sedan så stod det att av New Yorks ca: 8,4 milj innevånare så var det 1,7 milj som som fick dessa. De som får food-stamps är de fattigaste i det amerikanska samhället. Denna åtgärd var tydligen till för att stoppa trenden mot allt fler människor med övervikt i USA.

Undrar om det är de allra fattigaste som blir för feta? hmmm...........

New York Times artikel

måndag 4 oktober 2010

Hemma sjuk

Jag är förkyld, snuvig och trött. Ligger på soffan och funderar över alla dumheter som folk hittar på och tror på. Jag tror att det största problemet är att de inte tänker själva, utan tror på vad folk med auktoritet säger åt dem att tro på.

I soffan med näsdukar nära till hands och datorn i famnen tillbringar jag dagen.

söndag 19 september 2010

Valet gick åt helvete

Sitter och tittar på valvakan i TV. Värre än så här kunde det inte gå. Sverigedemokraterna går in i Riksdagen och Alliansen vinner valet. Intolerans och särbehandling av de svaga grupperna har vunnit. Tolerans och solidaritet har förlorat.

En trend som varit på gång under många år. Jag tror att det stundar onda tider för de sjuka, arbetslösa och handikappade. Moderaterna sitter nog med många förslag som kommer att försämra livet för dessa grupper.

Troligtvis får de som sitter med en inkomst på över 360 000 kr per år efter alla avdrag det bättre. Men allra mest får väl de som sitter med hus, förmögenhet, fast jobb och väldigt bra inkomst.

Reinfeltd är som sheriffen i Nottingham, fast han talar som om han vore Robin Hood.

måndag 23 augusti 2010

Arbetslösheten


Nu är det 488 000 människor arbetslösa i Sverige (juni 2010), vid valet 2006 var 306 900 arbetslösa. Jag känner mig som Alice i Underlandet när jag hör vår statsminister säga att det är en förbättring. Att sedan se i dagstidningarna att svenskarna tror på borgarnas förmåga att minska arbetslösheten, är minst sagt konstigt. De har bara lyckats att höja arbetslösheten och de har aldrig i modern tid lyckats sänka den.

Ett citat av Lewis Carroll författaren av Alice i Underlandet: Om du inte vet vart du är på väg kommer du att hamna någon annanstans! Stämmer nog in på Sverige och svenskarna i dagsläget.

fredag 18 juni 2010

Premiären i tjärnen har varit och barnen har sommarlov


Premiären i tjärnen har varit och skolan är slut. Var trött på slutet, allt verkade koncentreras till någon veckas intensiv aktivitet. Sedan lugn, fast omgivningen spurtar på som vanligt, mot okänt mål.

Såg Statsministern på TV, som talade om Sveriges goda finansiella ställning. Inte så konstigt att Svenska statens finanser är någorlunda, när statliga företag säljs ut på löpande band. Undrar vad de ska göra när inget finns kvar att sälja. Kanske dra i kris-bromsen och be svensken att dra in svångremmen, för då stundar dystrare tider.

Ganska fantastiskt att de lyckats öka statsskulden i detta läge när de tar in miljarder på försäljningar. Nu är skulden i de offentliga finanserna 42,7 % av BNP, till och med Cuba ligger bättre till. Arbetslösheten var 9,3 % vid årsskiftet 2009-2010. BNP har sjunkit två år i rad med -0,4 % 2008 och -4,4 % 2009.

Jag skulle skämmas om jag var i hans skor.

torsdag 6 maj 2010

Ännu kvar på skolan

Ännu är jag kvar på skolan och allt är som vanligt. Sitter och skriver på ansökan till länsstyrelsen för utplantering av fisk i tjärnen. Flyttfåglarna kommer allt eftersom hit upp till oss som lever i närheten av polcirkeln. Men ännu känns sommaren långt borta och när den väl kommer så är den över innan den riktigt kommit igång. Annars så verkar fler tokar, toka till det nu på vårsidan, men det är väl också som vanligt. Men många skulle nog leva ett bättre liv utan dessa glädjedödare och moraltanter som förstör livet för så många.

Måste väl titta över flugfiskegrejerna och se om nåt behöver kompletteras. En rulle till gäddfiskespöet är väl det som blir det första som ska inhandlas. Måste också binda upp lite gäddflugor och öringflugor till sommaren.