tisdag 11 mars 2008

Tisdag

Jag vaknade upp arg idag. Alla korkade saker som jag sett och varit med om for genom huvudet.

Våldtäktsmannen i Umeå som polisen inte tog fast förrän de hade DNA-bevis som var hundraprocentigt säkra. Trots att det fanns vittnen som kunde beskriva honom. Men de slösade bort resurser på att förhöra personer som inte alls passade in på en kort kille som var lite kraftig.

Tvillingarna i Gammelstad som förekom i tidningarna när jag var ung i samband med våldsbrott. De beskrevs som stora och starka, men som i verkligheten var medellånga och spinkiga. Rött hår var väl det enda som stämde. Hur ska allmänheten skydda sig själv om de får falska uppgifter hela tiden?

När jag sökte arbete så fick jag veta av en arbetsgivare att de inte tog in utbildat folk, utan bara folk de kände. De gick sedan som praktikanter med pengar från AF i flera år tills de klarade av arbetet hjälpligt. Vad fan går man i skola för!

Alla som har utbildat sig till lärare och går arbetslösa. Därför att de trodde på experterna som sa att de behövdes fler lärare i framtiden. Men det finns ju färre barn nu än förr. Så vilka är det meningen att de ska vara lärare för?

Alla turistsatsningar som får massor med pengar men inte åstadkommer något. Till exempel satsningen på fisketurismen i länet. Ska man satsa på laxfisket så börjar man ju med att lösa in fisket i Östersjön och fortsätter med kustfisket. Jag kan garantera att antalet laxar i älvarna tiodubblas. Sedan tar man in några journalister från Tyskland, England, Frankrike, Spanien och Italien som får prova på fisket. De skriver om det och fiskare med pengar på fickan strömmar till i sådan mängd att vi får svårt att ta emot dom.

Varför är allt så svårt för våra beslutsfattare, företagsledare och poliser. Är dom korkade eller bara lata?

Fan vet! Men jag är arg!

Inga kommentarer: